Τετάρτη, 24 Μαΐου 2017

Οι θέσεις του Δικτύου Πολιτών- Ενωτικό ψηφοδέλτιο για την προτεινόμενη μελέτη τροποποίησης της Λεωφ. Ηρακλείου


Κατ αρχήν μερικές εισαγωγικές παρατηρήσεις :
            Το συνολικό πλέγμα νομοθετικών ρυθμισεων που αφορούν στην κυριότητα, την κατοχή, τη νομή και την χρήση της γης σε κοινωνικό, οικονομικό και πολιτικό επίπεδο αποτελούν την «Πολιτική Γης». Η άσκηση της πολιτικής γης στον αστικό χώρο αφορά μέτρα πολεοδομικών ρυθμίσεων, που συγκροτούν την πολεοδομική πολιτική.
            Με τον πολεοδομικό σχεδιασμό επιδιώκεται η εξασφάλιση των καλλίτερων δυνατών όρων διαβίωσης με χωροθέτηση των κοινόχρηστων και κοινωφελών χώρων. Μετά την ένταξη σε σχέδιο πόλεως μιας περιοχής, ακολουθεί το στάδιο της εφαρμογής του, με σκοπό την απελευθέρωση, τόσο των κοινόχρηστων χώρων (οδών, πλατειών, χώρων πρασίνου κλπ), όσο και των κοινωφελών (σχολείων, νηπιαγωγείων, αθλητ. εγκαταστάσεων, κλπ).
            Και εδώ ακριβώς βρίσκεται η ουσία του ζητήματος, η ρίζα  του κακού, η χρόνια παθογένεια του Δήμου Ηρακλείου που δημιούργησε ανάμεσα σε πολλά άλλα, το πρόβλημα της Λ Ηρακλείου. Δηλαδή, η παντελής απουσία στρατηγικού πολεοδομικού σχεδιασμού από τον Δήμο Ηρακλείου επί δεκαετίες.
            Δυστυχώς είτε απο έλλειψη πολιτικής βούλησης, είτε ικανότητας, είτε από σκόπιμες πολιτικές επιλογές βασισμένες στην αντίληψη «τα πάντα σε όφελος της οικοδομικής και εμπορευματικής δραστηριότητας” και την υποταγή σε μικρά ή μεγαλύτερα ιδιωτικά συμφέροντα, είτε απο έλλειψη οράματος για την ουσιαστική ανάπτυξη της πόλης με όρους αειφορίας και έμφασης στην ποιότητα ζωής των κατοίκων, το Γενικό Πολεοδομικό Σχέδιο της πόλης μας έχει διαμορφωθεί με εμβαλωματικές και εκ των υστέρων ρυθμίσεις με αποσπασματικές, τοπικές  λύσεις ασύνδετες με τον ευρύτερο σχεδιασμό.
            Το σημερινό θέμα συζήτησης και ανταλλαγής απόψεων, που χρονίζει από τετραετία σε τετραετία, και τελικά επί δεκαετίες  αποτελεί την συμπύκνωση, το απτό παράδειγμα όλων των παραπάνω. Αυτό αποδεικνύει και το ιστορικό των σχετικών αποφάσεων και παρεμβάσεων του Δήμου μας, που μας παρουσιάστηκε απόψε και αφορά στην περίοδο από το 1986 έως και σήμερα.
            Και ακριβώς λόγω όλων των παραπάνω, η σημερινή συζήτηση αλλά και οι μελλοντικές αποφάσεις του Δημοτικού Συμβουλίου είναι εξαρχής ασφυκτικά περιορισμένες,  χωρίς βαθμούς ελευθερίας για πραγματικά οραματικές λύσεις, αφου η όλη περιοχή παραδόθηκε στην εντατική δόμηση, έχοντας δημιουργήσει τετελεσμένες καταστάσεις.


            Έτσι, ενώ ήδη από το 1993 σύμφωνα με το ισχύον Γενικό Πολεοδομικό Σχέδιο έχει χαρακτηρισθεί ως «πρωτεύουσα αρτηρία», επί 24 χρόνια ο μόνος χαρακτηρισμός που της ταιριάζει είναι «πρωτεύουσα καρμανιόλα» που κρέμεται καθημερινά πάνω από τα κεφάλια πεζών, οδηγών δίτροχων και τετράχρονων οχημάτων, αλλά και των κατοίκων.
            Σήμερα έρχεται για ανταλλαγή απόψεων μια μελέτη/πρόταση τροποποίησης του ρυμοτομικού  σχεδίου της Λεωφόρου Ηρακλείου, η οποία στην ουσία δεν είναι τίποτα άλλο παρά η ρύθμιση των αυτονόητων. Δηλαδή πεζοδρόμια για να μπορεί να περπατάει ο κόσμος, κυκλοφορία οχημάτων με καλύτερους όρους και θα ακολουθήσουν η οριστική κυκλοφοριακή μελέτη και οι μελέτες για τα έργα υποδομής όπως η αποχέτευση των ομβρίων για να πάψει να γίνεται η Λ. Ηρακλείου λιμνοθάλασσα με την κάθε έντονη νεροποντή, η οδοποιία κλπ Ούτε θριαμβολογίες λοιπόν, ούτε καταστροφολογίες μας χρειάζονται σήμερα. Και οι πολίτες του Δήμου μας θα χρεώσουν ή θα πιστώσουν σε όλους και όλες μας, τις ευθύνες για την διαιώνιση του προβλήματος ή την συμβολή τους στην επίλυση του.
            Σε ότι μας αφορά σαν Δίκτυο Πολιτών Ενωτικό Ψηφοδέλτιο, μιά προγραμματική προεκλογική θέση μας ήταν και παραμένει η ανάπλαση της Λεωφ Ηρακλείου με πεζοδρόμια ασφαλή για την μετακίνηση των πεζών. Και θεωρούμε ότι όλες οι δημοτικές παρατάξεις ανεξάρτητα από το πώς θα τοποθετηθούν σήμερα, αναγνωρίζουν  την απόλυτη αναγκαιότητα του έργου.
            Όμως οφείλουμε να επισημάνουμε ορισμένα πράγματα :
1.                  Η τροποποίηση της Λ. Ηρακλείου αντιμετωπίζεται πάλι αποσπασματικά, χωρίς την συμπερίληψη της σε ένα ευρύτερο σχεδιασμό που θα παίρνει υπόψη του την «υπογειοποίηση» της Μ Αντύπα που αποφάσισε η η Διοίκηση του Δήμου και ιδίως την διάνοιξη της Λ. Κύμης ως την Εθνική Οδό όπως εξήγγειλε πρόσφατα ο Αντιπεριφεριάρχης Βόρειου τομέα κ Καραμέρος.
2.                  Θεωρούμε προβληματική την αδυναμία επέμβασης στο τελευταίο τμήμα, δηλαδή απο την οδό Πίνδου ώς την Αμαρουσίου. Το πως θα αποτραπεί το λεγόμενο (απο τους συγκοινωνιολόγους) “στόμιο μπουκαλιού”, η συμφορηση άρα της Λ. Ηρακλείου εκεί όπου από δύο λωρίδες εκατέρωθεν γίνεται μία, μένει να αποδειχτεί στην κυκλοφοριακή μελέτη  που θα ακολουθήσει.
3.                  Ακόμα και έτσι εμφανίζονται μεγάλες καθυστερήσεις ως προς την μελέτη, τη στιγμή που η συζήτηση με την Περιφέρεια ξεκίνησε τον Νοέμβρη του 2015, η σχετική ένταξη της χρηματοδότησης της μελέτης έγινε στις 25-1-2016, η προγραμματική σύμβαση Δ.Η. – Περιφέρειας υπογράφτηκε στις 12/5/ 2016, η σύμβαση με την σύμπραξη των μελετητών υπογράφτηκε στις 5/10/2016 και σήμερα, 24/5/2017 ακόμα ανταλλάσσουμε απόψεις στο Δημοτικό συμβούλιο.
4.                  Και σημαντικότερο : ποια διαδικασία ενημέρωσης και συζήτησης,  πρώτα απ΄ όλα με τους άμεσα ενδιαφερόμενους περίοικους της Λ Ηρακλείου, αλλά και με όλους τους κατοίκους έχει κινήσει ο Δήμαρχος και η διοίκηση ;
            Γιατι στο σημειο αυτό θέλουμε να τονίσουμε ότι:
Το Σύνταγμα της χώρας διασφαλίζει υψηλό επίπεδο προστασίας του δικαιώματος της ιδιοκτησίας. Συγχρόνως, όμως, την οριοθετεί, αναγνωρίζοντας αφενός τον «κοινωνικό» χαρακτήρα της και αφετέρου τη δυνατότητα θέσπισης περιορισμών προς όφελος του δημοσίου συμφέροντος. Η επιλογή αυτή συμβαδίζει με την κατοχύρωση των ατομικών δικαιωμάτων   και την αρχή του κράτους δικαίου, μιας σειράς κοινωνικών δικαιωμάτων και ρητρών που θεμελιώνουν την αρχή του κοινωνικού κράτους, αλλά και ειδικούς ορισμούς για την προστασία του φυσικού και του πολιτιστικού περιβάλλοντος.
            Υποστηρίζουμε ότι η ισορροπία ανάμεσα στην ατομική ελευθερία, το δικαίωμα  της ιδιοκτησίας  και το κοινωνικό συμφέρον, οφείλει να διαπερνάει σαν κόκκινη γραμμή κάθε πολεοδομική παρέμβαση σήμερα και για πάντα του Δήμου. Επομένως, πέρα από την απόλυτα αναγκαία διαδικασία δημόσιας διαβούλευσης και την αυτονόητη τήρηση όλων των νομοθετικών προβλέψεων (ενστάσεις των θιγόμενων κλπ), οφείλει η Δημοτική Αρχή να διασφαλίσει με κάθε τρόπο την προστασία ιδίως των υπαρχόντων κτισμάτων από τις επιπτώσεις της αλλαγής της ρυμοτομικής γραμμής, με ό,τι αυτό συνεπάγεται στους όρους δόμησης και άρα την νομιμότητα των παρακείμενων ιδιοκτησιών.
            Τέλος, θεωρούμε ότι το έργο οφείλει να προχωρήσει με γρήγορους ρυθμούς  και χωρίς την παραμικρή «έκπτωση» στην απαιτούμενη ποιότητα και στην αυστηρή τήρηση των προδιαγραφών, αλλά και χωρίς την παραμικρή υποχώρηση σε πελατειακές μικρο- ή μεγαλο-εξυπηρετήσεις. Και  δεσμευόμαστε να επαγρυπνούμε για να τηρηθούν αυτά απαρέγκλιτα.


            Με βάση τις παραπάνω εκτιμήσεις, απόψεις και δεσμεύσεις  μας, σαν Δικτυο Πολιτών- Ενωτικό Ψηφοδέλτιο δηλώνουμε την σύμφωνη γνώμη μας για να προχωρήσει το έργο. 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου